Packrafting eli reppulauttailu

Packraft eli reppulautta eli kumikanootti (joksi sitä itse kutsun) on kevyt, ketterä ja kestävästä materiaalista valmistettu kanootti. Packraftin koko idea perustuu siihen, että se voidaan pakata mukaan rinkkaan (paino noin 3-5 kiloa), kävellä sopivaan paikkaan ja jatkaa vaellusta joko vesiteitse tai maitse. Reppulauttailuun on mahdollista ottaa mukaan myös maastopyörä, jolloin sitä kutsutaan bikerafting. Hurjimmat menevät packrafteillä myös koskista, joka kuvaa kyseisten lauttojen kestävyyttä.

Mistä on kyse ja mistä lähteä liikkeelle?

Suomalaisia blogikirjoituksia aiheesta: 

Videoita

Vuokraamoja Suomessa

Kauppoja

Muuta

Vinkkejä vuokraajalta ja omia huomioita

Sain ensimmäisen packraft-kokemukseni, kun vuokrasin reppulautat Kinahmin Pekalta, jonka vinkkeihin ja ohjeisiin tämä materiaali pitkälti perustuu. Sitä on täydennetty omilla kokemuksilla ja huomioilla. Kiitos Pekka perusteellisesta opastuksesta ja vinkeistä!

Huomioita

  • Todella kestävää materiaalia: vaelluskengillä hyppiminen hiekka-alustalla ei tokikaan kannata, mutta pitäisi kestää myös sen.
  • Vesillä on todella rauhoittavaa, kun linnut laulavat ja on peilityyntä ja hiljaista!

Täyttö

  • Pussilla niin pitkälle kuin pystyy (sain noin 10 puhalluksella veneen täyteen eli todella nopeasti)
  • Pussia ei tarvitse saada kokonaan tyhjäksi vaan on nopeampaa täyttää pussi uudelleen ja puhaltaa sillä sen mitä saa
    • Tässä välissä laita vene hetkeksi veteen, että sisällä oleva ilma ja materiaali viilenevät ja sitä kautta supistuvat ennen lopputäyttöä
  • Loput puhaltaen niin paljon kuin keuhkoista lähtee (kielellä henkeä vetäessä kiinni)
  • Puhalla selkätuki ja istuin ja aseta paikoilleen

Valmistautuminen

  • Aukkopeite puetaan itsensä päälle rannassa ja sen jälkeen kelluntaliivit päälle
  • Tavarat ja rinkka pakataan isoon kuivasäkkiin ja sen pääty suljetaan vähintään 3-4 tiukalla pyöräytyksellä
    • Rinkkani sisällä tavarat ovat omissa pienissä kuivasäkeissään varmuuden vuoksi
    • Varo, ettei telttakepit, puukko tai muut tee reikää kuivasäkkiin

Kyytiin

  • Painolasti pakataan tyypillisesti nokkaan vakauttamaan liikkumista. ⅙ osa painosta pitäisi olla nokassa, että on mahdollisimman vakaa
    • Pakkasin kuivasäkin poikittain veneeseen nähden ja toimi hyvin. Pitkittäinkin varmaan onnistuu.
    • Kuivasäkki kannattaa kiinnittää hyvin, ettei se heilu tai pääse putoamaan.
  • Hommassa kastuu (=kaatuu veteen) tyypillisesti noustessa veneeseen tai tullessa sieltä pois
  • Huom: Painolasti edessä voi kipata veneen tyhjänä, joten pidä veneestä kiinni!
  • Helpointa astua matalaan veteen ja sieltä hypätä kyytiin
    • Pidä mela saatavilla
    • Puita hyödyntäen tarpeen vaatiessa
    • Veneeseen voi huoletta astua ja sen laitojen avulla voi myös itsensä ujuttaa kyytiin

Melonta

  • Melan asentona paras itselleni: 45 astetta (220 cm)
  • Tekstit oikeinpäin
  • Mela kokonaan veteen
  • Kädet eivät tee työtä vaan isot keskivartalon lihakset
  • Käsien oikea leveys (packraftin kanssa voi joutua ottamaan vähän leveämmän otteen): https://www.youtube.com/watch?v=jq6hLr4qeow

Reissussa

  • Vene kiepsahtaa todella helposti ympäri (ei niinpäin että kastut), kun lopettaa melomisen (olisiko irrotettavasta evästä apua?)
  • Mukavinta kesäpäivänä on lähteä crocseilla liikkeelle ja ne voi riisua, kun pääsee kyytiin
  • Isossa kuivasäkissä olevat tavarat puretaan vasta perille saapuessa, joten…
  • Saataville omaan kuivapussiinsa (“day bag”) tai muuten
    • Vettä ja snäckejä
    • Hattu
    • Sadevarusteet (jos on kovin uhkaava keli)
    • Aurinkorasvaa (vesi heijastaa aurinkoa!)
    • Pieni pyyhe (jos roiskuttelee tai tulee hiki)
    • Pyöräilyhanskat (mela tuntui hankaavan)
  • Rantautumista varten voi eriyttää saataville: seuraavan ruuan ja hyttyskarkottimen
  • Omissa taskuissa olen pitänyt autonavaimet ja myrskytulitikut vedenpitävässä paketissa, että jos kaikki muu uppoaa niin pärjää hetken
  • Komealla kelillä pärjää hienosti ilman aukkopeitettäkin

Rantautuminen

  • Käänteinen operaatio kuin lähteminen
  • Matala hiekkaranta tukikivillä / puilla on ollut paras paikka

Tyhjennys

  • Tyhjennetään lautta kaikesta ylimääräisestä ja avataan venttiilit
  • Taittelu pitkittäin pohjan päälle ja jättää venttiili näkyviin
  • Rullaus

Kuljetus

  • Helposti saataville: veneelle paras paikka kantaa rinkassa korkealla lähellä selkää, koska painava ja iso kapistus
  • Lyhyemmät matkat kulkee myös vähän tyhjennettynä rinkan päällä (huomaa, että korkeutta on 0,5 metriä lisää pääsi yläpuolella, joten varo puita jne)

Reissuraportteja packraftista

Packraft-reissu Varjakansaaren autiosaarelle ja laavuyö 30.-31.7.2019

Packraft-reissu Varjakansaaren autiosaarelle ja laavuyö 30.-31.7.2019

Kuvaraportti: Eka packraft-melontareissu Nuuksiossa 15.-16.6.2019

Kuvaraportti: Eka packraft-melontareissu Nuuksiossa 15.-16.6.2019

Potentiaalisia kohteita ja karttoja

Karttapalveluja

Nuuksio

Espoonjoki

Vantaanjoki

  • ?

Keravanjoki

  • ?

Mäntsälä

Karhunkierros

Helvetinjärvi (”lähin kunnon”)

  • Iso Helvetinjärvi – Luoma – Kovero?

Evo

Oravareitti

Ohjattuja